Annons:
Etikett07-om-tvillingar
Läst 3651 ggr
Gorbru
2/21/11, 12:38 PM

Har du haft "exceptionella upplevelser"?

Jag är själv tvilling och har därigenom ett särskilt intresse för tvillingar och det starka band tvillingar har till varandra. Jag är också intresserad av de märkliga upplevelser många tvillingar rapporterar att de har till varandra - många säger sig kunna känna av hur den andre har det, fysiskt och psykiskt, fast de är långt ifrån varandra och inte alls känner till vad den andre håller på med. Känner du igen dig? 

Jag är för ett forskningsprojekt (jag är knuten till Göteborgs Universitet) intresserad av att undersöka vilka upplevelser av detta slag som svenska tvillingar har och hurdant deras band är. Vill du veta mer om forskningsprojektet, meddela per epost goran.brusewitz@bredband.net eller sms 0708-10 35 32.

Göran Brusewitz, Nacka

Annons:
giffan
2/22/11, 12:12 AM
#1

Hur går det till? Kan du inte skriva lite mera om det här?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Gorbru
2/22/11, 11:05 AM
#2

Anneli

Så du är lite nyfiken på vad det handlar om, detta med "exceptionella upplevelser" hos tvillingar? Många tvillingar, både tvåäggs- och enäggs, men mest enäggs, berättar att de har nästan telepatisk kontakt med varandra och ibland också rent fysiskt känner av om den andre drabbas av någon skada eller sjukdom etc, upplevelser jag nu generellt betecknar "exceptionella upplevelser", detta för att undvika laddade ord som telepati. Det jag vill göra är att undersöka hur vanliga dessa upplevelser är, av vilken typ osv och om det har samband med hur starkt band de har till varandra. Den här typen av kartläggning har aldrig tidigare gjorts i Sverige, och kanske inte i något annat land heller.

Jag håller just nu på med en kartläggning av vilka upplevelser engelska tvillingar har och vill nu jämföra med svenska, och då översätta den enkät jag använt för engelska tvillingar. Min plan är också att inom ramen för en forskarutbildning gå vidare med mer noggrann kartläggning av tvillingars bindning, samt också med experiment testa dem på telepati. Kontakt finns med universitet och handledare, finansieringen är delvis klar. /Göran Brusewitz

[LilyOfTheValley]
2/23/11, 9:21 PM
#3

Hej! Förr i tiden var jag och tvillingssyrran mer lika men eftersom vi tröttnade att bli jämförda hela, HELA, H-E-L-A tiden så har vi medvetet försökt att inte vara/bli så lika.

När jag blev med barn (1982) så blev hon också det 6 månader efter mig. När det var dags för förlossning så vaknade min syster på morgonen av att hon hade ont i magen och hon "hörde" mig säga hennes namn. Då visste hon att jag skulle föda just den tidpunkten, vilket stämde. Fick en flicka. 6 månader efter mig fick hon också en flicka. Jag blev med barn igen 1½ år sedare och hon också tre månader efter mig. Vi båda fick tjejer igen.

Ibland har jag ringt till henne precis när hon skulle ringa till mig eller liknande saker.

Enda nackdelen (om man får säga så!) att vara tvilling är att man blir alltid jämförd. Vi är två individer och inte en och samma person som får kallas "tvillingarna".

giffan
2/23/11, 9:46 PM
#4

#3 Det är läskigt det du beskriver. Jag har hört flera berätta liknande saker.. Häftigt men läskigt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Kitten86
2/23/11, 11:33 PM
#5

Jag kunde uppleva sådana saker som liten men har inte gjort det i vuxen ålder!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

giffan
2/24/11, 12:29 AM
#6

Minas tvillingpojkar har jag märkt det där på ibland, men inte så starkt att man kan säga att de känner samma saker. Däremot när de va mindre, om en fick ont någonstans så fick den andra det med.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Gorbru
2/24/11, 10:25 AM
#7

Hej Lily of the Valley

och även ni andra, giffan, Kitten86, som har eller har haft  upplevelser av detta slag - är ni lite intresserade och beredda att fylla i en enkät om dessa era upplevelser så skulle forskningen och jag vara mycket tacksam. Ni får gärna maila mig för mer information. Enkäten jag använder har nyligen använts för engelska tvillingar, med tydliga och intressanta resultat. Det skulle vara "kul" att jämföra med hurdana upplevelser svenska tvillingar har. Så hör gärna av er, goran.brusewitz@bredband.net elller via sms (0708-10 35 32), fast jag skickar förståe enkäten via mail i första hand. /Göran Brusewitz

Mona22
2/25/11, 11:20 AM
#8

Jag är ingen tvilling men jag och min syster har endå haft det bandet att man känt om den andra har ont eller så. Har tyvärr tappat det lite då hon bor 60mil bort .Ibland kände jag att det gjorde ont och ringde upp och frågade, då hade hon gjort illa sig. Oftast ringde vi varandra precis samtidigt med så det tutade upptaget. 
Samma har jag fått med min man så jag tror inte bara tvillingar får detta. Jag känner på mig när han mår dåligt eller att det är han som ringer eller liknande. oftast ringer vi också samtidigt.

Gorbru
2/25/11, 4:20 PM
#9

Hej Mona22

Det låter som att det du upplever och har upplevt klart påminner om de erfarenheter jag är intresserad av och att de kanske också förekommer mellan andra än tvillingar, bara man har starka band till varandra. SKulle du vara intresserad och beredd att fylla i det formulär jag har, för att kartlägga hur upplevelserna ser ut?

Mona22
2/25/11, 7:49 PM
#10

#9 absolut kan jag göra det Glad

Gorbru
2/27/11, 10:08 PM
#11

Hej Mona22

Bra. Då kan du maila mig din adress till min epostadress goran.brusewitz@bredband.net, så kan jag sedan maila dig enkäten.

Melao
3/18/11, 11:42 PM
#12

Jag och mi tvillingsyster upplever ofta att vi avslutar varandras meningar, vi tänker likadant och skyndar oss att fylla i om någon tappar tråden.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


Upp till toppen
Annons: