Annons:
Etikett16-ot-off-topic
Läst 4200 ggr
eeeeeee
2010-06-21 14:51

Tvillingtester

Är ny här. Så jag vet inte riktig allt som skrivits här. Men jag är iaf enäggstvilling. Har då en tvillingsyster. Vi blir 24 år nu till vinter. Vi är förtidigt födda med 2 månader. Jag vägde strax över kilot men gick ner till under kilot efter födseln. syrran min var dubbelt så stor.

Under våran uppväxt har de haft "koll" på oss, och utfört en hel del tester och grejer. vilket de fortfarande gör. fast nu är det inte lika ofta. när vi var yngre kunde de komma under skoltid och tog ut oss för att testa våran motorik osv. nu svarar vi bara på en massa frågor.

någon annan som fått göra detta? eller har tvillingar som fick genomgå detta? jag vet att det var flera tvillingar som gjort detta. men aldrig stött på någon själv.

Satte detta på OT då jag inte visste vart jag skulle skriva inlägget.

Annons:
giffan
2010-06-21 15:43
#1

Mina tvillingar har oxå varit med, eller är med i någon sorts undersökning. Vi har bara svarat på massa frågor om deras utveckling och de har fått tillgång till deras sjuk journaler. Nu senast fick de skicka in DNA prov för det ska sparas i någon tvillingbank, för ev senare forskning.

Då mina är lite tidigt födda och den ena tvillingen räknades som prematurbarn (man gör det när man väger under 2500g vid födseln) så kollades den lilla att han kom igen i god takt. Han skulle vara ikapp sin bror vid 5 års ålder, men va redan ikapp i motorik mm redan vid 1 år, så då behövde vi inte gå på flera kollar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mari
2010-06-21 15:49
#2

Jag har inget minne av några tester men min bror och jag är heller inte enäggstvillingar. Dessa tester kanske bara är för sånna?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

eeeeeee
2010-06-21 15:57
#3

Ja jag vet inte. kommer ihåg att det i högstadiet kom sista gången. sen gick de över till bara frågor. även vi har fått skicka DNA-prov. det var därifrån vi fick veta att vi var enäggstvillingar.

giffan
2010-06-21 16:03
#4

#2 fast mina vet vi ju inte om de är en äggade eller två äggade. Men föräldrarna blir tillfrågade, era föräldrar kanske sa ifrån.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mari
2010-06-21 16:04
#5

#4 Kan hända men man kan väl inte vara enäggstvillingar om man är en pojke och en flicka? Kanske därför vi inte fått gjort dessa tester?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

eeeeeee
2010-06-21 16:06
#6

#5 stämmer att en kille och tjej inte kan vara enäggstvillingar. måste vara samma kön. kan hända att det är anledning att ni inte fick göra. är ni förtidigt födda eller inte? tänkte om det kunde ha något med endast för tidigt födda?

Annons:
giffan
2010-06-21 16:08
#7

#5 fast i det testet vi har fått där ville de ha så många tvillingar sommöjligt… Men det kan hända att det iaf är när det inte är sammkönade det sorterar bort… Har ingen aning

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mari
2010-06-21 16:13
#8

#6 Jo vi är födda ca 1 månad för tidigt om det inte var mer.
Jag ska fråga mamma min idag om de har tackat ner till några tester eller om vi helt enkelt inte blev tillfrågade.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
2010-06-22 12:51
#9

Mor min hade aldrig hört talas om några sånna här tester. Hon gissade på att dessa bara var för tvillingar av samma kön.

Sen sa min mamma något mer som jag tyckte lät intressant, hon sa att man redan vid födseln fick veta om barnen var enäggs eller tvåäggs för det syndes liksom om de låg i samma hinna eller inte. Jag har ingen aning om det stämmer.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

eeeeeee
2010-06-22 12:53
#10

#9 vet att alla inte får reda på den. vanligtvis så ska de säga till. våra föräldrar fick aldrig veta. sen när vi var äldre skulle det kosta över 1000kr för att få göra testet. men sen fick vi brev om från dessa tvillingtester att om vi lämnade Dna prov så skulle vi få veta om vi var enäggs eller ej. och det var vi..eller ja enligt 99,9 % säkerhet

Mari
2010-06-22 13:00
#11

Det jag alltid har trott är att man är enäggstvilling om man är av samma kön och väldigt lika varandra. Stämmer det? Eller kan man vara helt olika också?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

eeeeeee
2010-06-22 13:01
#12

#11 samma kön är korrekt =) för det mesta är enäggstvillingar väldigt lika. men ibland händer det att man ser inte så jätte lika ut som man förväntar sig, men vanligvis är de lika =).

giffan
2010-06-22 18:34
#13

Jag fick inte  heller veta om mina var en äggade eller inte. Är det olika kön är man ju helt säker, värre när det är samma kön.

Mina hade exakt samma för enäggs eller två äggs med hinnor och säckar och allt det där. Det som tyder mkt på att mina är enäggade är när den ena tagit näring av den andra, men det kan förekomma vid två äggade med.

Tydligen kan man ta prov på moderkakan vid födseln, det fick jag veta när det va försent… Så nu väntar vi på DNA provet via testet vi fått göra. Som sagt det är rätt dyrt att göra det bara sådär, så vi är jätte glada att få det denhär vägen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: