Annons:
Etikett04-att-vara-förälder-till-tvillingar
Läst 4880 ggr
PimTheGreat
5/3/10, 5:07 PM

gravid med tvillingar

jag är gravid med tvillingar i v 24 just nu… någon annan här som är gravid med tvillingar eller fler? hade gärna velat ha någon att prata o ventilera lite om vad för sake som är praktiska att inskaffa för just tvillingar. tips på bra vagnar? rutiner hemma? ja allt som har med tvillingar eller fler att göra..

Annons:
LillaBenice
5/3/10, 9:28 PM
#1

åh Grattis!:D

giffan
5/3/10, 9:48 PM
#2

GRATTIS!!!

Jag är inte gravid nu, men minns det som igår så fråga på så kan jag svara efter mina erfarenheter.

Kan säga direkt att en bra vagn är värt varenda krona!! För det är något du antagligen kommer använda massor av. Jag snålade där och köpte en begagnad, ganska klumpig vagn… Kom snart på att jag var tvungen att ha en vagn som var lätt att fälla ihop, och en som inte var allt för tung, men den skulle ju även hålla för två barn. Hittade en jätte bra vagn och den fungerade super för oss.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

PimTheGreat
6/17/10, 12:05 AM
#3

#1 tack..:-)

#2 har du någon vagn att rekommendera? å vad är de mest praktiska sakerna att ha hemhandlat när man kommer hem från BB? Jag har nu köpt 2 spjälsängar men tänkte använda samma säng till dem så länge de inte stör varann, ett babyskydd men är på jakt efter ett till men inte så lätt att hitta tyvärr..:-(, en svinggunga….funderar på 2 babyhållare till badkaret och 2 babysitters…men var det något som du behövde? då jag har ett barn nu på 2 1/2 som fortfarande gärna åker vagn så tänkte jag även inskaffa en bärsele där jag kan bära ena tvillingen så en tvilling och min stora tös kan åka vagn…eller hur gör man smartast…lite såna funderingar jag har…samt lite om förlossning…lite skrämmande..;-)

[iurochskur]
6/17/10, 10:19 AM
#4

Grattis till tvillingarna i magen!

Vill gärna veta sen hur det går för dig, själv hade jag tvillingar i magen men ena dog tyvärr.

Skulle vara skoj sen och få se bilder när dom är nyfödda.

Kram!

giffan
6/17/10, 1:34 PM
#5

#3 Bärsele är att rekomendera, och då en som du kan pröva ut som verkligen är  bra att bära i. Jag hade sela mkt hemma inne, typ när jag diskade mm, man har ju aldrig  händerna fria annars med två bebisar.

Jag hade en vagn som var lätt att fälla ihop och som barnen både kunde sitta och ligga i. En sulkytyp var det. ska se om jag har en bild någonstans på den.

Om du har en tvillingvagn och en ståplatta till den som det stora barnet kan stå på? kan det fungera? Blir nog jobbigt om du ska bära ett barn mycket. Man måste tänka på sig själv oxå. Kolla annars vad det finns för trillingvagns lösningar.

Mina pojkar sov länge i samma spjälsäng, en i varje enda, eller brevid varandra. En lekhage är heller  inte fel att ha, när de börjar kravla lite mera. Då kan man ha den ena där när man byter eller sköter den andra, utan att vara orolig för vad som händer.

jag bytte mkt på mina på golvet i samma rum där barnen var, så man slapp vara orolig för vad som händer.

Förlossningen tror jag inte du behöver oroa dig för. För det första så har du redan ett barn, och vad jag har förstått så är det inte värre att föda två, för när det andra kommer är du redan så öppen att det barnet kommer av sig själv. Om du kommer föda normalt… Jag blev snittad så jag vet inte egentligen hur det är att föda två. men alla förlossningar är ju ingen annan lik så det är nog svårt att ge bra råd om det. Men prata mycket med personalen så ska det nog gå fint.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

PimTheGreat
6/18/10, 2:59 PM
#6

#4 idag går jag in i vecka 30 och allt är bra vad jag vet änså länge. Har  RUL 30/6 igen. Sist jag var inne så vägde de 1321 g resp 1290g. Ena bebisen låg på 100% och den andra på -4% av vad som förväntas i vikt i just den veckan av graviditeten.

Själv mår jag så där. Magen känns stor och spänner men ändå så har jag liten mage för att vänta tvillingar får jag höra, men det trycker väldans neråt och jag mår ofta illa. Att sova är en konst. Jag får i stort sätt sitta och sova i amningskudden jag inhandlat och eftersom jag har foglossning så strular bäckenet  för mig när jag ligger förlänge eller ligger på sidan. Jag har även svårt för att gå längre sträckor och kan definitivt inte ta några stora  kliv, får ont direkt. det är detta jag upplever väldigt jobbigt annars så mår ju bebisarna bra och härjar runt i magen och det är det som är huvudsaken….

Var väligt tråkigt att läsa att din ena tvilling dog i magen… hur långt gången var du då?

#5 tack för dina råd och det stämmer som du skriver att ingen förlossning är den andra lik så man vet aldrig hur något går eller inget som går att planera.

Har nu lyckats inhandla allt jag trott jag behövt. det andra är mindre viktigt och kan komma sen efter tvillingarna anlänt och man ser om man behöver det. Har köpt en BT tvillingvagn med 2 liggkorgar, 2 babyskydd, bärsele,2 spjälsängar (men kommer bara använda en till en början)kläder, nappflaska och napp, tvillingamningskudde,svinggunga och sängkläder, 2 babyhållare för badkar. Det jag ska ha hem också är småsaker som ersättning, amningskydd osv men det tar jag nu efterhand jag handlar mat osv… nu känns det som man kan slappna av och bara invänta bebisarna..:-))

känns skönt att ha denna sidan att kunna ventilera på och absolut kommer ni få se bilder när de kommit….jag är så förväntansfull!

Annons:
[iurochskur]
6/18/10, 4:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Jag hade gått in i 10 veckan. Visst, många anser att man inte förlorat ett barn när man inte gått över 3:e månaden, men jag räknar faktiskt det som en förlust. Och dessutom har jag ju den andra i livet. Här kommer bild på min dotter Tuva som nu blir 5 år i November.

PimTheGreat
6/18/10, 10:19 PM
#8

#7 sån söt tjejja…:-)

håller dig om att det är en förlust även om man bara var i v 10. Det hade jag med tyckt…

PimTheGreat
7/19/10, 7:46 PM
#9

ännu ingen mer flerbarnsgravid här inne?

Nu är jag i vecka  34+5 och det är med korta steg jag tar mig igenom dagarna nu. Väldigt tungt nu men allt är bra med de små. Är nu inne varje vecka på RUL å kolla bebisarnas blodflöde och vikt. Sist jag var inne vägde de 2200g resp 2400g. Ska in på onsdag igen…. aktiviteten i magen är i full gång :-)

Har nu även inhandlat 2 st Bumbo…

giffan
7/20/10, 2:43 AM
#10

#9 Kul att du uppdaterar oss. Hoppas allt går bra.

Kan inte vara kul att gå i väntanstider nu i värmen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

silo
8/30/10, 11:39 PM
#11

Grattis! Vad kul :)

Upp till toppen
Annons: