Annons:
Etikett05-att-vara-tvilling
Läst 2833 ggr
giffan
5/19/10, 2:43 AM

Vad minns du?

Ja vad minns du från din uppväxt? var det alltid kul att ha en tvilling? Eller önskade du dig ibland bara ett "vanligt" syskon?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
BuxXum
5/29/10, 1:51 AM
#1

När jag var mindre hatade jag verkligen att ha en tvillingsyster. Det var aldrig bara Sofie, det var alltid Jenny OCH Sofie. Som tvilling var det också så gulligt när man var likadant klippta, likadant klädda, jag i en färg och min syster i en annan.

I skolan blev jag alltid ihopblandad men min syster, även fast vi inte var lika. Vi hamnade alltid i samma klass och i samma umgängeskrets. Det fanns inte en kompis som bara var min kompis.

Och dessa ständiga bråk, jag vet inte hur många sår jag gjorde på min syster för att vi kom ihop oss. Det blev inte bättre av att vi delade rum.

Nu på senare tid har jag inte alls några bekymmer av min tvilling. Nu klär jag mig själv, bestämmer var jag vill gå och vilka jag har som kompisar. Vi har valt helt olika gymnasielinjer och går därför i helt olika klasser, jag har mina vänner och hon har sina plus de vänner som vi har tillsammans.

Fysiskt sett har vi kommit varann mycket längre ifrån men psykiskt är vi mycket närmre! :)

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

giffan
5/29/10, 9:19 PM
#2

#1 Oj det låter lite som här, fasten vi gör så gott vi kan för att de ska vara så egna som möjligt. Men vissa saker blir bara så lika. Kanske man ska försöka göra lite mera olika för dem. Ex egna rum ( de delar nu) Samma klass/skola kommer det bli, hu.r vi än gör. Det är ju lite svårt att påverka. Men de är alltid uppdelade i olika grupper. Vi får se hur det blir när högstadiet kommer. Då kan det finnas möjlighet att få gå i varsin klass, kanske

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mari
6/4/10, 12:29 AM
#3

Jag tyckte att det var en klar fördel att ha sin tvillingbror i samma klass, jag antar att det är annorlunda när ens tvilling inte är av samma kön för oss såg man då skillnad på och även om vi blev jämförda med varandra så var vi ju ändå olika.

Måste ju även vara bra för föräldrarna att ha barnen i samma klass, tänk vad jobbigt annars att behöva gå på flera olika föräldra möten/avslutningar, behöva skjutsa ungarna olika tider till skolan för att man inte börjar samtidigt osv.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

BuxXum
6/6/10, 10:25 AM
#4

#2 Ja, dock tror jag du måste prata med dem först och se vad dem vill, det kanske är så att dem inte vill ha separata rum, vem vet? (Fast detta har du nog också tänkt på)

#3 Går man  låg/mellanstadiet behöver man inte ofta skjutsa dem olika tider eftersom alla klasser börjar samtidigt. =) I högstadiet borde dem vara så stora att dem kan ta sig till skolan på egen hand ;) Om det inte är allt för långt d.v.s. :P

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

giffan
6/6/10, 8:59 PM
#5

#4 Jo absolut måste vi prata med dem. De har haft varsina rum förut, men ville dela igen när vi flyttade. Men nu vill de gärna ha varsina igen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mari
6/6/10, 11:50 PM
#6

#4 Så sant så, jag tänkte mest ur mitt perspektiv då jag alltid bott långt ifrån skolan och varit beroende av skjuts då det inte gick bussar. Vi fick åka taxi under högstadiet och på gymnasiet så var det just skjuss som gällde fram till närmsta busshållsplats

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
giffan
6/7/10, 9:10 AM
#7

#6 Precis så har vi det här. Och sen har man ett liv som gör att man måste planera alla resor in till stan.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

BuxXum
6/7/10, 8:40 PM
#8

#4 Ja, många av mina vänner har det så nu när du säger det :P Ganska tråkigt och jobbigt i längden :/

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Ellen95
6/12/10, 12:31 AM
#9

Jag är en tjej på 15 år. Som har en tvilllingsyster. Jag har alltid varit den som har bestämt lite mer, så nu när vi har blivit äldre, så har väl det varit ganska jobbigt för min tvillingsyster. Eftersom hon  tycker att jag bestömmer över henne. Och för att hon tycker det så har jag bestämt för att sluta med det.

Jag är väldigt glad över att jag har min tvillingsyster. Vi stöttar alltid varandra, hon är min andra halva :)

eeeeeee
6/21/10, 2:45 PM
#10

jag och min tvillingsyster har alltid bråkat massor. Det som var skönt med att ha tvilling var att när någon retade någon av oss, så dök alltid den andre upp och man blev då två mot en. så då vågade inga reta oss. det som var också skönt var att man alltid hade någon att leka med och prata med. sen kunde man lura lärare och andra vuxna och det var alltid kul ;)

vad jag avskyr, är allt detta med kläder. bara för att man är tvilling ska man tydligen ha exakt samma kläder. väldigt tröttsamt, då man faktiskt är två olika individer. tycker att man verkar glömma bort ibland att man är två personer fast att man är tvilling. Folk förväntar sig fortfarande att jag och min syster ska ha allt lika. och samma smak. visst var har mycket saker vi tycker båda om. Men helt olika personligheter.

giffan
6/21/10, 3:47 PM
#11

#10 kul att läsa att du tycker så. Här har vi alltid försökt att ha olika kläder, men ibland så blir det av ekonomiska och praktiska själ lika kläder eller skor, men då försöker vi verkligen ha olika färger.

Minns när barnen gick på dagis, då trodde många barn att det var ett barn som hette Simonochchristian. Inte att det va två barn som hette Simon och Christian. Snacka förvånade de blev när de insåg att de va två olika barn de lekte med Tungan ute

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

eeeeeee
6/21/10, 3:59 PM
#12

#11 haha vad roligt. kan tänka mig att de blev förvånade :P

giffan
6/21/10, 4:01 PM
#13

#12 Ja det blev de…

Mina tvillingar har alltid varit mycket noga med vem som är vem. De hatar verkligen när man säger fel… och det händer mera än en gång om dagen…Skäms Och det är inte för att man inte ser skillnad på dem, det bara blir så..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
eeeeeee
6/21/10, 4:04 PM
#14

#13 ja jag kommer ihåg när vi sprang runt och lekte och pappa eller mamma kallade oss vid fel namn. då sprang vi tillbaks och sa vad vi hette och frågade om de inte ens kunde se skillnad på sitt eget barn! hahaha

giffan
6/21/10, 4:07 PM
#15

#14 hahaha. ja här blir det Sichristian eller Chrisimon… man kommer lixom på sig när man börjat säga ett av namnen.

mennär de va små (typ i blöj åldern) då kan jag ärligt säga att jag inte kunde se skillnad på dem. har en hel massa kort där jag inte kan avgöra vem som är vem.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

eeeeeee
6/21/10, 4:09 PM
#16

#15 så är det för oss också. tittar vi när vi är verkligen små så ser man ingen skillnad. en del foton klarar mamma och pappa knappt av att se vem som är vem. de hade tur att i " verkligheten" så kunde de kolla på ena örat om de var osäker. då jeanette har som en "flurp" eller vad det kallas på sitt vänstra öra hehe

giffan
6/21/10, 4:11 PM
#17

#16 Så har mina pojkar det med. Den ena har en leverfläck på ena armen…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: