Annons:
Etikett04-att-vara-förälder-till-tvillingar
Läst 8127 ggr
giffan
2010-04-07 11:05

Synd om dem som får tvillingar?

Är det synd om dem som får tvillingar?

Nä jag tycker inte det. Speciellt jobbigt är det inte egentligen heller. Jag vet dem som tycker det är jobbigt att få ett barn. Jag själv har testat båda varianterna och tycker inte att det var jobbigare att ha tvillingarna. Man växer ju in i sin situation…

Här skriver Johanna om hur hon har upplevt det. Att folks komentarer är "stackars dig"

Artikel

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
giffan
2010-04-13 21:47
#1

Ingen som tycker något?

Jag tycker iaf att det är jätte kul att ha tvillingar (om än lite dyrt)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mari
2010-04-14 13:27
#2

Nä varför ska det vara synd om dem? Jag tror inte att man som förälder tycker något negativt om att ha tvillingar, inte hela tiden iaf för då är man en dålig förälder tycker jag.

Utomstående tror jag ofta tycker synd om den som får tvilligar för då får man ju dubbelt upp. De vet nog inte att det inte är något att tycka synd om.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[1992mammatill3]
2010-11-21 23:21
#3

jag har fått många frågor som lyder i stil med är det inte svårt att ta hand om trillingar.och varje gång tänker jag bara men ajg vet ju inte hur det är att ta hand om bara ett barn?så jag tycker varken det är jobbigt eller svårt.lite dyrt  kanske men jag vet faktiskt inte.

Gasoline
2010-12-03 21:49
#4

Det är väl inte synd om varken mor eller barn, tror jag? Frågan är väl hur man henterar situationen?

Däremot kan ju jag som inte vet spec mycket om det där med tvillingar tycka att det måste vara lite jobbigt att få tvillingar som förstfödda, när man redan är ny på en sak så ska man lära sig de nya sakerna på 2 barn =O

Men de flesta brukar säga att man snabbare kommer in i rutinerna då, och det låter ju vettigt, eftersom man får öva mer.

Så jag får helt enkelt lita på de som vet ;)

giffan
2010-12-04 00:59
#5

#4 Det är nog sant. Jag hade ju "turen" att få ett barn först. men tänk… jag tyckte då det var enklare med två på en gång i många fall.

Har oxå hört de som får tvillingar som första att det inte är svårt, de veet ju inget annat…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

PimTheGreat
2011-02-19 08:23
#6

jag tycker det är helt underbart med tvillingar! Men visst är det mer jobb och åt pepparn så jobbigt ibland, men att se dessa två individer växa upp så olika är så härligt! JAg har en dotter sen innan så varit med om båda varianterna. Jag hade det tuffare med min dotter än jag haft med pojkarna, men mycket är ju från barn till barn. Pojkarna är väldigt snälla och tålmodiga. Å som ni skriver. Man växer in i sin roll.

Folk runt omkring míg förstår inte hur jag hinner städa och diska och tvätta, men det lär man sig.. allt måste göras å då fixar man så det hinns med på ett eller annat sätt.

Kommenatarer jag också fått är att det alltid varit deras dröm att få tvillingar… Så NEJ jag tycker inte det är synd om de som får tvillingar. Mer en gåva…. Kram

Annons:
giffan
2011-02-19 09:05
#7

#6 Visst e det så, man lär sig hinna med, prioritera…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

wondermom
2011-02-24 23:55
#8

Jag är jätteglad att jag fick tvillingar. Jag är själv tvilling och har haft världens roligaste barndom med en jämnårig i huset :-)

Jag tycker det är jobbigt ibland eftersom den ena tvillingen inte sovit en hel natt på 8 månader. Men å andra sidan hade det varit lika jobbigt om jag bara fått en om jag fått bara henne eftersom den andre inte alls krånglar :-)

Jag ser mig själv som lyckligt lottad!

giffan
2011-02-25 01:02
#9

#8 Visst e det härligt. Jag hade ju ett barn sedan tidigare, men tycker att det va enklare att ha tvillingar på ett sätt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

77Ann-Sofie
2011-10-13 09:05
#10

Kul att läsa hur Ni tänker!

Själv är jag helt utmattad av livet som förälder nu. (Har tre barn, varav ett tvillingpar). Jag upplever att jag sällan räcker till och inte orkar med allt som föräldraskapet innebär.
När bara två av barnen är hemma, så är det en helt annat lugn, både på mig och dem. Jag antar att det är tabu att säga det, men tror jag hade varit bättre som tvåbarns, än trebarns förälder. ( Vilket jag naturligtvis inte vill att jag ska bli).
Jag tycker att det av och till har varit otroligt tufft att bli tvillingförälder. Med, krångelamning, sömnbrist, sjukhusvistelse och alla andra dagliga bestyr.

Generellt går det väl inte att säga att det är mer synd om tvillingföräldrar, för det är väl egentligen inte synd om några föräldrar (det är ju en gåva att kunna få barn). Men jag har inte varit rustad för att tycka att det har varit perfekt att ha två spädbarn samtidigt, kontra att endast ha ett (som vi fick första gången). Och när jag hör att andra väntar tvillingar, så väger jag min upplevelse av det hela och tänker att de har en tuff tid framför sig.

Samtigit är det ju helt fantastiskt att se hur viktiga alla syskonen är för varandra och nu när de växer upp och liet blir enklare, så blir såkllart den positiva delen överhängande. Härom morgonen låg tvillingarna och busade med varandra i våran säng och kom på att de var kissnödiga. Så då  la de armarna omvarandras axlar och stegade iväg tillsammans mot toan. :)

Är ny härpå sidan och ska kika runt och se om jag hittar något mer spännande. Kul att dela tankar med varandra!

giffan
2011-10-13 09:47
#11

#10 Vad trist att du känner så… Har du för höga krav på dig själv?

Men jag hoppas att du ska trivas här på sajten… Kanske kan du få några idéer hur du får ihop allt med alla tre?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

bebislycka
2011-11-12 12:54
#12

Jag har två barn sen tidigare och väntar tvillingar nu.. Båda barnen är fortfarande ganska små, speciellt den minsta som bara är några månader. Var lite osäker hur jag skulle göra först, men nu längtar jag bara efter att få träffa mina twins! :)

giffan
2011-11-12 18:25
#13

#12 Du kommer verkligen att få fullt upp och det är att ljuga om man ska säga att det kommer gå lätt. Men ha ett glatt humör och se till erat bästa så kommer det gå kalas bra. Ta den  hjälp du behöver och kan få… så löser man mycket.

Jag tror felet många gör är att vara för stolta så man inte kan ta hjälp… då blir allt så jobbigt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
bebislycka
2011-11-12 20:37
#14

#13 Klart det kommer bli jobbigt, men vi kommer att klara det. Jag har ett stort stöd från min fästman och vi har ett stort stöd från båda våra familjer. Barnen har mostrar och fastrar som mer än gärna hjälper till, mormor och farmor också.

Min mamma hade det likadant med mig och mina syskon. Exakt likadant, men åldrarna och antalet barn. Min bror, mig och mina två systrar som är tvillingar. Skiljer 2 år mellan mig och bror, 1 år mellan mig och mina systrar. Mamma säger att det va jobbigt men inte så farligt för hon va mitt uppe i det. Kan påpeka att hon pluggade och jobbade samtidigt som hon tog hand om oss också. Supermamma Skrattande

giffan
2011-11-12 21:00
#15

#14 Det bevisar bara att man kan om man vill!!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

bebislycka
2011-11-12 21:15
#16

#15 Ja precis, allt går om man vill Glad Kommer ju bli kämpigt men vet att det kommer att gå bra

chickolino
2013-06-11 11:24
#17

Inte mer jobbigt än med ett barn :) Allt tar bara lite längre tid när det är två men det är något man växer in i och lär sig handskas med.Jag har 5 barn varav tvillingarna är yngst.Sen att folk kommer med kommentarer som stackars dig eller Gud vad jobbigt med två fullständigt struntar jag i.Tror starkt på att man bara får tvillingar om man är stark att klara av det och det ska man vara stolt över :)

Upp till toppen
Annons: