Annons:
Etikett05-att-vara-tvilling
Läst 2347 ggr
giffan
2010-03-16 23:38

Hur lika genom livet.

Funderade idag på mina tvillingar om de är en äggade eller inte…

Då slog min tanke mig att om man är enäggad, har man lika lätt att lära sig vissa saker som sin tvilling? Ex lär man sig att läsa lika lätt? cykla? skriva? knyta skorna mm. mm.

Snälla berätta lite om er, hur har ni lärt er saker? lika snabbt eller i helt olika takt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
giffan
2010-03-25 02:06
#1

Jag undrar fortfarande.

Sen funderade jag på det här med leverfläckar. har man dem lika om man är enäggs tvilling?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[iurochskur]
2010-03-25 09:26
#2

Vet du nåt om dina pojkar låg i varsin hinnsäck eller i samma? Det går att se på ultraljud. Där har du svaret.

Jag och min syster lärde väl oss saker i olika takt, hon mognade före mig och började även dejta innan jag ens var intresserad av pojkar.

Leverfläckar har vi inga alls lika.

Sen kan man fråga: Har tvillingen samma benägenhet till att få ex. vis navelbråck eller andra saker som orsakar att man får operera sig?

Det tror jag faktiskt inte eftersom jag legat på operationsbordet 4 ggr och det p.g.a Navelbråck, ljumskbråck, sterilisering och akut kejsarsnitt. Min systers enda ärr på magen är efter en navelpiercing och en borttagen leverfläck.

Kram!

giffan
2010-03-25 09:59
#3

Det svar vi fick när de föddes var att de låg i varsin inre säck och samma yttre… eller någe sånt. Och att det kan man göra både som enäggs och två äggs… eller hur det nu var. Men det som får mig att tro att de är enäggade är att den största fick de tappa på blod, för han hade tagit av den andra, som gick ner i vikt. Därför fick de ta ut dem tidigare, för att den minsta gick ner i vikt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

eeeeeee
2010-06-21 15:00
#4

Jag är enäggstvilling.

Jag läste mycket mer som barn, jag läste redan John Grisham böcker som 8 åring. Så jag hade en mer utvecklad skrivförmåga som barn än min syrra. Hade det även lite lättare för språk. Så jag hjälpte henne mycket. I matte var vi alltid lika. Hon har däremot alltid skrivit mycket finare än mig. jag kan knappt skriva med en penna.Och hon lärde sig kynta skorna snabbare än mig. Cykla och sådant inom sportmässigt var vi båda lika snabba.

Min syster är vänsterhänt och jag högerhänt. Motoriken tror jag vi har varit lika bra på. Hon har alltid varit snäppet större i kroppen än mig. Idag är vi lika.

Som tvilling har vi alltid tävlat mot varandra. Det har nästan blivit så som rutin, då det alltid fanns någon under uppväxten som jämförde oss. lärare gör så, kompisar, föräldrar ( även om de gör de mer omedvetet) mm. Så pga detta tävlade man inte bara mot sig själv utan mot sin tvilling också. och kan ville ju vara bäst. detta tror jag har gjort att vi för det mesta alltid varit rätt lika inom mycket.

skulle rekommendera er alla som har tvillingar att försöka inte jämföra dem. det är inget roligt och det sitter kvar. än idag tävlar vi, även om det inte är något man pratar om eller erkänner för varandra. jag förlovade mig före henne ( YES!), hon fick barn före mig, jag köpte hus före henne osv osv. finns alltid något. jag vågade åka utomlands och bo där. hon ville, men vågade inte ta steget.

min sambo, ser sådana saker hela tiden. han tycker det är komiskt samtidigt som att han tycker det är synd att vi hela tiden ska ha det i bakhuvudet att tävla mot varandra. men detta beror på att vi alltid blev jämförda. och man ville ju inte vara den sämre.

eeeeeee
2010-06-21 15:02
#5

#3 låter lite som mig och min syster. hon tog min näring, vilket gjorde att jag blev mindre. så de tog ut oss två månader i förtidigt. jag vägde strax över kilot och hon var dubbelt så stor.

giffan
2010-06-21 15:40
#6

#4 Mycket intressant att läsa, tack för att du delade med dig.

Här har vi alltid försökt att göra våra tvillingar så olika som möjligt, men ibland är det ju så svårt. Man vill ju att de ska ha samma fördelar så länge som möjligt.

#5 Mina tvillingar togs ut tidigare då den ena tog näring av den andra. Det var jätte stor skillnad på dem med.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: