Annons:
Etikett04-att-vara-förälder-till-tvillingar
Läst 3110 ggr
Johanna-A
8/1/08, 3:54 AM

Att alltid behandla dom lika

Hur gör ni föräldrar?

Ger ni dom alltid samma saker, vid samma tillfälle?

Hur hanterar er släkt era tvillingar?

Vill ni att dom ska gå i samma klass?

Hur viktigt tycker ni det är att dom har gemensamma/ icke gemensamma vänner?

Annons:
giffan
12/31/08, 5:54 PM
#1

Jag har alltid försök att mina ska bli egna personer. Men det kan vara svårt då det är två killar som gillar samma saker.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Alsace
1/2/09, 10:59 PM
#2

mina tvillingar går i samma klass och om de vill ha samma saker kan man ju inte bara ge den ena. jag har en tjej och en kille, sedan har de en bror som är nästan 3 år äldre så det är mycket 3 av allt i huset. Pga samma intresse och liknande ålder. Mina tvillingar har aldrig haft problem med att gå i samma klass och jag tycker att det är bekvämt att ha båda i samma klass då det fungerar utmärkt.

giffan
3/25/10, 2:05 AM
#3

*puttar upp*

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[iurochskur]
3/25/10, 8:36 AM
#4

Vi fick alltid ha likadana kläder som små, tills vi började säga ifrån att vi ville vara lite olika.

Vi fick gå i samma klass flera år från 1:an och framåt.

Vi blev kallade tvillingarna i skolan och det kändes som om folk stämplade oss som en och samma person och inte var individer.

giffan
3/25/10, 9:12 AM
#5

#4 Lika kläder har mina killar ytterst sällan, och skulle det bli att de har det är det nästan alltid olika färger på dem. Mycket sällan (har väll hänt för skojs skull) de har exakt lika.

Jag påpekar alltid deras namn om någon säger tvillingarna åt dem.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[iurochskur]
3/25/10, 9:14 AM
#6

#5 Låter som dom kommer få en bra individ kännedom dina grabbar. Jag har alltid fått jobba igenom att känna mig som min egen. Än idag kan folk ta fel på oss och det är frustrerande eftersom vi inte är så lika. Tycker jag i alla fall…

Annons:
giffan
3/25/10, 9:54 AM
#7

#6 haha på den bilden du har lagt ut här så är ni jätte lika ;)

Men det är ju så oxå att lär man känna tvillingar så lär man sig att se skillnaderna.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[1992mammatill3]
11/21/10, 11:16 PM
#8

har trillingar men skriver en då.då ag själv inte tycker att det är någon skillnad vid sådana frågor.

Ger ni dom alltid samma saker, vid samma tillfälle?

Nej jag ger dom inte samma saker men ger jag en så får dom andra också.

Hur hanterar er släkt era tvillingar?

Släckten hanterar det bra.Dock fryser dom ut Lowiza lite.synd och jag vet inte hur många gånger jag skllt på dom.

Vill ni att dom ska gå i samma klass?

jag vet faktist inte vad jag vill om det än..

Hur viktigt tycker ni det är att dom har gemensamma/ icke gemensamma vänner?oj svår fråga.det är väl bra att dom har både gemensamma vänner och icke gemenasma vänner?

giffan
11/24/10, 10:36 PM
#9

#8 Hur gamla e dina tre?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[1992mammatill3]
11/24/10, 10:38 PM
#10

Dom är tre år:)

giffan
11/24/10, 10:46 PM
#11

#10 Okej då behöver du inte tänka på det med skola riktigt ännu.

Vi gjorde så att vi delade på våra så mkt som möjligt i olika grupper även på dagis. Kolla om det går att göra lite så med dina (om du vill) Nu har du ju tre, och det kanske inte finns tre grupper, men att de får varva med att vara själva i någon grupp ibland kan göra att de känner att de klarar sig själva och inte alltid ska ha varandra med sig.

Mina pojkar har problem med att den ena ska styra den andra, Så han behöver ju knappt tänka för hans bror har ju koll på läxår å allt annat… Och det e inte så bra alltid. Endå har vi försökt skilja dem åt så mkt vi kan. Men de gick i en liten skola och då va de så mkt ihop.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

PimTheGreat
2/22/11, 9:57 AM
#12

nu är mina grabbar bara 6 mån så har inte hunnit så långt in på större frågor med dem än men när det gäller kläder så finns det inte så mkt olika att köpa till pojkar, så det blir att jag försöker ha de i olika färger åtminstone. Theo brukar gå åt det blåa hållet och Tim det gröna… vill att de ska få känna att de är olika individer och ska göra så gott jag kan för det ska bli så. Men dåligt samvete har jag ofta då jag känner jag inte har lika mkt tid till båda som jag velat. Velat kunna gå och bära och gosa med dem men får dåligt samvete mot den andra då så sitter med de på golvet och leker och sjunger och gosar med de båda där…:-S

giffan
2/22/11, 10:08 AM
#13

#12 precis så som jag fick göra. Förstår inte varför det ska vara så dåligt med pojk kläder..?

Jag tror inte att tvillingar lider av att man inte sitter och gosar med bara en,,, de trivs nog lika bra att man sitter med båda. Iaf vad jag har upplevt med mina.

Jag har försökt om det går att få lite egen tid med dem när de blev lite äldre. Ex vis när vi bodde i danmark då de gick på dagis eller  hos dagmamman, då på semestern tog jag olika semester åt dem, alltså om de va lediga fyra veckor så hade jag ett barn hemma första veckan och det andra barnet hemma sista veckan…

Eller att pappan fick ha det ena barnet hemma när man åkte iväg med det andra på något…

men jag tycker det e svårt att få till det så, men de gånger man gör det så känns det bra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Kitten86
2/23/11, 11:30 PM
#14

Jag är tvilling och jag och min syster har alltid fått vara våra egna personer. Vi kunde bli klädda i lika kläder men i olika färger, förutom på vissa foton/ tillfällen då vi hade samma/lika. Vi gick nästan alltid i samma klass i skolan och vissa fritidsaktiviteter gjorde vi samma och vissa olika. Samma var det med kompisar, vissa var gemensamma och andra inte.

Som små kunde vi bli "buntade" som tjejerna eller flickorna av våra föräldrar och släktingar.

Däremot kommer jag från en annan bakrund då vi två på ett sätt inte växt upp som tvillingar då min syster vid födslen fick navelsträngen om halsen och därigenom en CP skada. Men våra föräldrar har ändå aldrig särbehandlat någon av oss i syskonskaran (vi har en äldre bror också).

Jag tycker att det är viktigt att man som tvilling (eller vid andra flerfödslar) inte blir behandlade som en enhet utan som de individer man är. Det är klart att man ofta har mer lika drag än "vanliga" syskon men man måste också få utveckla sin egen självständighet.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

PimTheGreat
3/2/11, 3:52 PM
#15

#14 tycker det är bra det du skrivet! Jag kommer göra allt jag kan för mina tvillingpojkar ska få vara sin egna individ..

giffan
3/2/11, 8:29 PM
#16

#15 Det är svårt, men viktigt tycker jag att man ser dem som egna personer. Svårigheten ligger i att folk runt omkring ska se det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Marie-72
4/17/11, 3:04 PM
#17

Ger ni dom alltid samma saker, vid samma tillfälle?

* Nej, inte alltid, dom har många gemensamma intressen, men också olika.

Hur hanterar er släkt era tvillingar?

* Blandat. Min familj är fantastisk på att se på dom én och én, medan makens familj konsekvent kallar dom för "tvillingarna".

Vill ni att dom ska gå i samma klass?

* Ja, domhar tre storasyskon och jag är mäktigt trött på alla lucior, julfester, föräldramöten, skolavslutningar m.m. Så har jag möjlighet att begränsa mängden så gör jag det.

Hur viktigt tycker ni det är att dom har gemensamma/ icke gemensamma vänner?

* Det viktigaste är att dom har vänner som dom trivs med, oavsett om de är gemensamma eller ej.

nonnect
9/12/11, 12:07 PM
#18

Jag har tvillingflickor 6 år. Dom får inte bli kallade tvillingarna av släkt eller vänner eller av oss föräldrar. dom har varsitt namn!

Dom får välja sina kläder själva och oftast har dom olika favoritfärger och stilar.

Jag ger dom inte exakt lika utan skiljer med ex.vis deras respektive favoritfärg eller den ena gillar Dora den andra Kitty.

på dagis visade det sig att dom är väldigt olika och den ena är mer beroende av den andra och det kan bli lite tungt för den som är mer självständig därför har vi särat på dom i 6-årsverksamheten för att dom ska utvecklas på egen hand och det går mycket bra. jag tycker att dom leker så mycket tillsammans hemma efter skolan, på semesterar och annat att dom inte ska vara i samma klass också. det kan vara skönt att vara själv fast dom inte vill säga det för då känner dom sig elaka. detta är något som föräldrar bör bestämma för då lastas inte det barn som vill vara själv med skuldkänslor för den andra.

det finns massor av positiva saker med särade syskon. Dom får  t.ex mer att berätta för varandra. går dom i samma klass finns det ju ingenting nytt att säga.

Upp till toppen
Annons: