Annons:
Etikett07-om-tvillingar
Läst 3151 ggr
nakenkatt
2012-02-09 14:13

mamma eller pappas sida

Min dotter väntar barn.Barnets farfar är själv tvilling,och hans mamma är också tvilling.Min dotter säger att det ej är mer chans att hon får tvillingar än ngn annan,men jag blir fundersam,vilket är rätt?

Annons:
giffan
2012-02-11 18:27
#1

Jag har hört båda delar. men vad jag förstår så kan det inte ärvas på pappas sida.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

penny
2012-02-19 09:33
#2

Jag har själv tvillingar och när de föddes fick jag höra att enäggstvillingar är inte ärftligt. Man veyt inte riktigt varför ett ägg delr sig och ger upphov till tvillingar.

Två äggstvillingar däremot beror på att mamman har ärvt förmågan att producera två i stället för 1.

Medmig stämmer det, min mamma var tvilling.

nakenkatt
2012-02-19 13:43
#3

tack för era svar.min dotter ska snart på ultraljud så då får vi se.hon är i vecka 13 nu.

Tzatze
2012-02-21 21:29
#4

Din dotter har troligtvis ärvt tvillinggenen. Att du själv inte fick tvillingar beror på att din man inte kan påverka dig att släppa två ägg (alt. dela på ett ägg) oavsett om han själv är tvilling eller inte. Däremot så kan han föra över genen till ert gemensamma barn.

Sen så vet man ju inte i alla fall. Många graviditeter startar som tvillingar (tror det är var 8:e graviditet) men det ena fostret tillbakabildas i ett tidigt skede. Det är en anledning till att ultraljud inte görs så tidigt. Det skulle kännas hemskt att först vänta två barn och sen bara ett.

Upp till toppen
Annons: