Annons:
Etikett04-att-vara-förälder-till-tvillingar
Läst 5898 ggr
casso05
2014-02-03 20:57

Skilda avdelningar för tvillingar i förskola

Hej!

Jag har tvåäggstvillingar som nu är 4,5 år gamla. De har gått på samma avdelning på förskolan under hela förskoletiden. Jag och min man tycker dock att det vore bra att de vande sig vid att inte alltid vara på samma plats. Vi har bekanta som har tvillingar (enäggs) som i yngre ålder än vad mina pojkar är nu ordnade så de fick gå på förskola på separata avdelningar.

Mina grabbar klarar att vara ifrån varandra, men de är samtidigt väldigt bundna vid varandra. Jag tänker som så att det är bättre att sista året i förskolan låta dem gå på skilda avdelningar. Då skiljs de åt mer under dagarna i en trygg miljö där de känner personalen. Jag tycker det verkar bättre än att denna "separation" kommer när de börjar förskoleklass. I sådana fall blir det två stora händelser när de börjar förskoleklass - ny miljö OCH separation från brodern.

Vad har ni för erfarenheter? Finns det någon forskning på detta? Hur har ni gjort? Hur har det fungerat?

Mvh

Camilla

Annons:
giffan
2014-02-08 23:24
#1

Vet inte om det finns någon forskning på det.

Men vi resonerade så här. Vi ville att våra pojkar skulle vara varsin person, så vi har bett om olika grupper sedan de va små, även om de gått på samma dagis så när dom delat gruppen ville vi ha dom i varsin.

Sen så har dom hamnat i samma klass fram till 6an, för att det inte funnits annat val, men alltid i olika grupper. I högstadiet blev det olika klasser, och dom har tyckt det varit bra.

När de va mindre, så märkte jag att de hade större glädje av varandra hemma när de var mera från varandra på dagarna. men det där får man nog prova sig fram med. Men alla har nog bra av att få lite egen tid, antingen på ett eller annat sätt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Navai
2014-04-21 22:46
#2

Mina föräldrar särade på mig och min tvillingsyster redan på dagis. Jag skulle rekommendera att sära på dom så att de hamnar i olika klasser. Ju äldre de blir desto högre blir kraven på dem själva och de kommer börja skaffa sig kompisar. 

Jag har 2 tvillingkompisar som är väldigt fästa vid varandra, dom har gått i samma klasser hela livet men särades vid gymnasiet. Då sms dom varandra konstant under skoltiden trots att de träffas hemma. Jag tycker inte att dom har en helt hälsosam syskonrelation. 
Jag och min syster hamnade i samma klass 3:an till 6:an och då fick vi samma kompisar vilket inte var så kul. Men vi särades 7-gymnasiet. 

Det verkar som att du har en bra plan, då hinner dom gå förskoleklassen själva innan de större kraven kommer i 1:an. Men ju tidigare ju bättre, det är iaf min åsikt :)

Upp till toppen
Annons: